Je zit in de: 

Post-menopauze

Dat klinkt misschien best heftig. Maar het is niets anders dan 

                      Het leven dat ná de overgang komt...

Je vruchtbare jaren zijn voorbij. Je overgangsklachten kunnen echter nog enige tijd aanhouden. 


Er kleven wel een aantal gezondheidsrisico’s aan de overgang. Dat komt onderandere door het dalende oestrogeenpeil. Je kunt daarbij te maken krijgen met botontkalking. Ook hart- en vaatziekten nemen toe. Pas dus je levensstijl aan. Let vooral op je voeding.

Omgaan met de postmenopauze, hoe doe je dat?

*Met grote zorgvuldigheid heb ik een pakket met supplementen en adviezen samengesteld om je lichaam in deze periode te ondersteunen.
Helemaal onderaan deze pagina kan je vinden waar dit
PM Pakket uit bestaat

Wat betekent de postmenopauze precies?

Post-menopauze (PM) is de benaming voor de periode ná je vruchtbare jaren. Het geeft aan dat je in een nieuwe fase in je leven bent beland. Deze periode ‘start’ als je langer dan een jaar niet meer menstrueert.
De meeste westerse vrouwen menstrueren voor het laatst tussen hun 40e en 60e jaar; de gemiddelde leeftijd ligt zo rond de 51 jaar. Het is vaak een geleidelijk proces waarbij je vaak pas achteraf kunt vaststellen dat je in de postmenopauzeperiode zit. Omdat in de periode hier voorafgaand je hormoonhuishouding al langzaam maar zeker is veranderd. 

Je lichaam maakt in de loop der jaren minder oestrogeen en progesteron.
Een eerste verandering merk je meestal door veranderingen in duur, regelmaat en heftigheid van je menstruatie.
Tegelijkertijd kunnen er dan typische overgangsklachten optreden, zoals opvliegersstemmingswisselingen, vermoeidheid, transpiratieaanvallen etc.

Bij een nieuw hormonaal evenwicht ontstaat er weer rust, dan ben je in de postmenopauze beland. Maar, dat evenwicht is er niet van de ene op de andere dag. Je kunt in deze postfase meer last hebben van de allerlei klachten zoals: vaginale droogheid, minder zin in seks, blaasontstekingen, je huid die droger en minder elastisch wordt en zwaarder worden. Iedere vrouw ervaart deze periode anders.
De oorzaak?
Je lichaam is nog zoekende naar de hormonale balans.

 

De bekende overgangsverschijnselen spelen ook nog na de menopauze

Als je in de post-menopauze komt en je menstruatie dus voorgoed stopt, zou je verwachten dat je overgangsklachten ook passé zijn. Dat zou echt heel fijn zijn. Maar meestal duurt het nog wel enkele jaren voordat je lichaam en geest een nieuw evenwicht hebben gevonden; en dus gewend zijn aan de nieuwe hormoonlevels. 

Daarom kun je ook na je laatste menstruatie nog lichamelijke en geestelijke menopauzeverschijnselen ervaren. Van opvliegers, nachtzweten en stemmingswisselingen tot slapeloosheid en laag libido. Vaak is het wel zo dat je opeens opmerkt dat je opvliegers minder worden en/of je moodswings je minder parten spelen. Héérlijk. Maar..,
Raak niet in paniek als je klachten opeens een weer een keer toenemen.

 

Waarom nog last van overgangsklachten tijdens de post-menopauze?
 

De postmenopauze is een periode waarin je lichaam een nieuw evenwicht zoekt. Je eierstokken maken geen hormonen meer aan, maar je hebt ze toch nodig. Zoals bij het regelen van de bloeddruk, je bloedsuiker, stofwisseling, botdichtheid en je lichaamstemperatuur. Maar het zal nooit meer op hetzelfde niveau komen als voorheen.
De oestrogeenproductie wordt overgenomen o.a door je bijnieren en vetweefsel.
Maar het zal nooit meer op hetzelfde niveau komen als voorheen. 

Bedenk dat deze hormonen ook invloed hebben op je gevoel en gedrag. Het is dus bijna logisch dat alles nog goed op elkaar afgestemd dient te worden. In deze ‘gewenningsperiode’ zal nog niet alles zonder horten en stoten verlopen. En dan steken diverse menopauze-symptomen weer de kop op. 

Gelukkig nemen ze beetje bij beetje af tot je lichaam een nieuwe balans heeft gevonden.

 

Hoelang houdt de postmenopauze aan?

De duur van de postmenopauze verschilt van vrouw tot vrouw. De fase na de menopauze treedt bij de meeste vrouwen op als zij gemiddeld 51 jaar zijn. Er wordt uitgegaan dat de klachten gemiddeld 2 tot 5 jaar aanhouden.

En kijk vooral ook naar je eet- en leefstijl. Dat kan helpen beter grip te krijgen op je klachten.

Extra zondheidsrisico’s met zich mee?

Botweefsel is een bijzondere, levende stof die zich je leven lang blijft ontwikkelen. Het breekt zichzelf voortdurend af maar bouwt zichzelf ook weer op..
Bij vrouwen én mannen vermindert de botdichtheid vanaf een jaar of 35. Maar de botontkalking wordt versneld door het dalende progesteron- en oestrogeenpeil dat begint rond je 40ste levensjaar. Tijdens de overgang verliest een vrouw ongeveer 3-4% bot per jaar en na de overgang nog ongeveer 1% per jaar. De kans op botbreuken neemt hierdoor natuurlijk toe. Door voldoende te bewegen en bewust te eten en te zorgen dat je de goede vitaminen en mineralen binnen krijgt, valt de botstofwisseling goed op nivo te houden. 

Verder lopen vrouwen na de menopauze eenzelfde risico op hart- en vaatziekten als mannen. Terwijl je in je vruchtbare leeftijd juist minder kans daarop hebt. De beschermende werking van oestrogenen tegen hart- en vaatziekten is weggevallen. Ook hierbij geeft een gezonde levensstijl een goede bescherming

Omgaan met de postmenopauze, hoe doe je dat?

Het allerbelangrijkste is goed voor jezelf te zorgen en naar je lichaam te luisteren. Want, in hoeverre klachten je leven beïnvloeden wisselt per vrouw. 

Hoe moeilijk het misschien ook is, realiseer je dat het een fase is waar je doorheen moet. Dat zal voor de ene vrouw wat gemakkelijker zijn dan voor de andere. Zorg er daarom voor dat je er met anderen over kunt praten als je het moeilijk hebt. Om je gedachten en ervaringen te delen dat helpt. Je bent niet de enige.

Dit alles klinkt alsof je lichaam een loopje met je neemt. Alsof je het maar moet ondergaan. Maar niets is minder waar. Je kan zelf de regie in handen nemen en je lichaam ondersteunen in de laatste aanpassingen. 

En waarom zou je het niet doen? De natuur kan je hierbij zéker een handje helpen.

                        “De natuur kan je een handje helpen”.

*Met grote zorgvuldigheid heb ik een pakket met supplementen en adviezen samengesteld om je lichaam in deze periode te ondersteunen.

Als je met deze supplementen aan de slag gaat, zorg dan ook dat je op het gebied van voeding je lichaam goed ondersteund. Dat kan soms al met wat kleine aanpassingen.

Bij de bestelling van Post-Menopauze pakket (PM) tref je een uitleg van de werking én een serie met uitgebreide artikelen over hoe je door middel van je levensstijl je zo gezond en stabiel mogelijk deze periode door kan loodsen
Denk aan voedingstips, kooktips, beweegadviezen, inzichtkaarten etc.
Alles bij elkaar geeft het je prima handvatten om fit en vol energie verder te kunnen.

                            

PM pakket

Ashwaganda Be-Life 1 capsule per dag 90 stuks. = 3 mnd
Maca Rood Honaju 3 – 5 gr per dag = 1 tot 2 eetl. per dag 500 gram = 3 mnd
Osta K2 & D3 Algae Vitakruid 1 tablet per dag. 90 stuks. = 3 mnd


het pakket is geschikt voor 3 maanden. Een periode waarin een duidelijk verschil te maken valt!  

Als extra aanvulling:

Omega 3 olie :  Mollers 🡪 1 dessertlepel per dag.  250 ml. = 1,5 maand