► Natuurlijk je overgangsklachten aanpakken.


De OVERGANG. Je moet er doorheen, maar het liefst zonder ongemakken. Want die kunnen je meer in de weg zitten dan je zou verwachten. Ze maken je onzeker maken en kunnen echt storend zijn in je doen en laten.

De overgang kent een aantal fases, en de eerste begint al veel eerder dan je waarschijnlijk denkt
 

De Overgang bestaat niet uit één bepaald moment. Je lichaam doet er minimaal 1 tot zelfs wel 5 jaar over om over te schakelen van een periode waarin je vruchtbaar bent naar het moment waarop dit niet  meer het geval is, en je hormoonhuishouding weer tot rust is gekomen.

De periode van de totale overgang is in 3 etappes in te delen: 

  • Fase 1: De pre-overgang
  • Fase 2: De overgang
  • Fase 3: De post overgang

Iedere periode vraagt zijn eigen toepassingen om de klachten die erbij horen te verlichten.
 

Eigenlijk moeten we blij zijn dat die omschakeling niet van de ene op andere dag gebeurt. Het zou enorme reacties geven in je lijf als je ‘chemische fabriek’ opeens stil komt te liggen.
Maar het gaat bij de meeste vrouwen niet altijd heel geleidelijk en soepel. Je lichaam zal zich steeds moeten aanpassen aan de nieuwe situatie die zich hormonaal voordoet. De klachten verschillen in de loop der tijd. 
En bedenk; e
igenlijk begint de menopauze al vér voordat de meest in het oog springende verschijnselen zich voordoen.

De Pre-overgang.
Tijdens deze periode zal je menstruatie gaan veranderen. Het zal minder regelmatig worden. Het kan zijn dat je het zomaar een maandje overslaat. De menstruatie kan heftiger zijn, of juist minder. Emotioneel zal je iets meer op en neer gaan.

  • Deze periode vraagt om een beetje ondersteuning in regelmaat en verlichting van klachten. Dit kan door de verhouding tussen de verschillende hormonen wat meer te reguleren.

Hiervoor zijn met name kruiden zeer geschikt. Ze worden al eeuwen hiervoor gebruikt. Ze zwakken de heftigheid af.
Samen met wat aanpassingen in je voeding ondersteunt het je deze eerste periode.


De Overgang.
Dit de middelste periode. Hierin zal toch echt je hormoonhuishouding moeten worden afgebouwd en worden aangepast. Dit vraagt heel wat aanpassingen van je lichaam wat je niet alleen lichamelijk, maar ook op mentaal emotioneel gebied zal merken.

  • Hiervoor zijn dus ook andere ondersteunende middelen geschikt. Middelen die ‘je er doorheen helpen’
    Er zijn kruiden die het gemis van het steeds lager wordende oestrogeen-niveau compenseren.
    Door ook de lever met kruiden en voeding te ondersteunen, kan alles beter verwerkt  worden en zorgt het net voor dat beetje extra begeleiding tijdens deze periode
    .

     

De post-overgang.
Deze periode kenmerkt zich met het feit dat er een rust terugkeert in je lichaam. De uitschieters verdwijnen en hormonen schikken zich naar hun nieuwe rol. Emotioneel kan het wel nog alle kanten op gaan.

  • Hierbij zijn kruiden aan te raden die je mentaal emotioneel wat stabieler maken en je meer rust geven. Ook voeding, specifieke vitaminen en natuurlijke supplementen helpen daarbij.

En niet te vergeten kijken we naar de mogelijke klachten die te maken hebben met botontkalking en gewrichtsklachten die de kop op kunnen steken.

► Je ziet, iedere periode heeft zijn eigen aanpak. 
Samen kunnen we bepalen waar we het beste je problemen kunnen gaan aanpakken.
 

"Ik wil je leren om goed voor jezelf te zijn....daar heb niet alleen jij wat aan, ook alles en iedereen om je heen."

Petra