► Voeding

Voeding is van levensbelang.
Wil je goed in je vel zitten, dan is gezond eten en eten wat goed bij jou als persoon past, net zo belangrijks als fit worden door beweging en sport.

Met voeding verzorg je je lichaam van binnenuit. Vaak is er niet veel voor nodig om een eetpatroon geschikter te maken voor je lichaam. Een enkele aanpassing kan al veel verschil uitmaken. Ik zal je dus altijd vragen en kijken naar je wat je zoal eet en naar je voorkeuren.

Meestal weet je zelf wel bij welke voeding je je goed voelt.

In samenspraak kunnen we je voedingspatroon wat aanpassen om er meer energie uit te halen en je fitter te voelen. 

Kan een gezond dieet anti-depressiva overbodig maken?

Er zijn zeker aanwijzingen dat ongezond eten de kans op depressieve klachten verhogen.
In Finland is een groep van 2000 mannen van middelbare leeftijd gedurende gemiddeld dertien tot twintig jaar(!) gevolgd. Bij aanvang had geen van de mannen een depressie. De mannen die vooral gezond voedsel aten waren na al die jaren nog steeds niet depressief geweest. Zij liepen 34% minder kans om een depressie te ontwikkelen dan zij die geen gezond dieet gevolgd zouden hebben.

Een gezond dieet bestaat volgens de onderzoekers vooral uit groenten, fruit, bessen,volkorenbrood, gevogelte, vis en magere kaas. Natuurlijk zijn er nog veel meer gezonde producten. Maar de hoofdmoot bestond vooral uit dit rijtje voedingsmiddelen.
Weer een ander onderzoek liet een verbetering zien van de depressieve symptomen na het veranderen van in eetgewoontes. Er werd meer gezonde voeding op het menu gezet. Denk daarbij aan etenswaren die voorkomen in het zogenaamde mediteriaanse dieet ( olijfolie, groenten, fruit en vis.) Een kwart van de mensen bleek hier goed op te reageren.

Een paar specifieke voedingstoffen spelen een belangrijke rol in de geestesgesteldheid van de mens. Zo blijkt uit meerdere onderzoeken dat foliumzuur de kans op een depressie verkleint. Dit is een vitamine die gevormd wordt na het eten van bijvoorbeeld (groene)groenten, volkoren producten, vlees en zuivel. Foliumzuur is samen met vitamine B12 betrokken bij de aanmaak van serotonine, noradrenaline en dopamine. Dit zijn neurotransmitters(hormonale stoffen) die van grote invloed zijn op de stemming en zelfvertrouwen.

Weer andere onderzoekers zagen een verhoogde depressie kans door inname van suiker. Vaak krijgen we via allerlei versnaperingen en dranken een behoorlijke hoeveelheid suiker op een dag binnen. Ook voedingsmiddelen die in sterke mate bewerkt zijn zouden de kans op depressieve klachten met maar liefst 41% verhogen. Dank dan bijvoorbeeld aan worst, croissants, gebakken aardappelen/friet, kant- en klaarmixen, etc etc.

Een groot probleem is nog dat mensen met een depressie de neiging hebben om maaltijden te nuttigen die onvoldoende voedzaam of ongezond zijn. Hiermee is de kans groot dat een depressie daardoor wordt onderhouden of zelfs negatief wordt beïnvloed.
Natuurlijk is voeding niet de enige risicofactor met betrekking tot depressie. En hoogst waarschijnlijk ook niet de belangrijkste. Maar het verbeteren van eetgewoontes zal zeker een steun in de rug zijn, of mogelijk de eerste stap om uit het dal te komen. Net als al jaren bekend is dat meer bewegen een positieve bijdrage kan leveren.

Natuurlijk is hulp vragen bij depressieve klachten altijd aan te raden. Al is het maar voor begeleiding in verbetering van voeding, voor ontspanning, bewegen etc.

Petra Voorn
Homeopaat en Natuurgeneeskundige
Natuurlijk Gezond-Utrecht.