► Uithongeren = verboden!

Als je wilt afvallen dan is je eerste gedachte waarschijnlijk om heel weinig te gaan eten. Wie heeft het niet geprobeerd. Maar dat is op wilskracht afvallen en dat werkt juist averechts. Je hebt dan ook vast wel gemerkt dat dat niet vol te houden is. Het resultaat is vrijwel altijd weer meer aankomen… herkenbaar?

Je lichaam gaat op die manier in de spaarstand. Zodra je dan een keer toch iets meer eet grijpt je lijf het direct aan om op te slaan voor in ‘barre tijden’ (lees; lijnperiodes). Uiteindelijk worden we zo zwaarder dan voorheen.

Uithongeren heeft dus geen zin. En waarschijnlijk ben je in zo’n periode niet te genieten voor jezelf én voor je omgeving. Gebruik de tips van deze site en je zult zien dat je zonder jezelf uit te hongeren, toch makkelijk kunt afvallen. 

► Fruit moet je eten, niet drinken!

Medici maken zich zorgen over de hoge suikeropname en ziekten van hart- en bloedvaten. Het idee dat een vruchtensapje net zo gezond is als een stuk fruit zorgt er volgens de onderzoekers voor dat mensen minder snel een limiet stellen aan hun vruchtensap consumptie. Zij roepen dan ook op tot betere labels op verpakkingen om consumenten duidelijk te maken niet meer dan 150ml vruchten sap per dag te drinken.

Veel mensen zien een stuk fruit en een vruchten sapje nog als gelijkwaardige producten terwijl een glas vruchtensap in verhouding meer suiker bevat en minder, of zelfs geen, voedingsvezels.

Een glas sinaasappelsap staat al snel gelijk aan de consumptie van 3 sinaasappels. Met veel minder vezels dan de 3 hele sinaasappels. Als je iemand zou adviseren om 6 sinaasappels te eten op een dag, dan word je raar aan gekeken. Maar in menig huishouden wordt zo een halve liter (± 2 glazen) sinaasappelsap gedronken... 

Drink daarom water voor de dorst, en neem vruchtensap voor 'de lekker'.

Diabetes kan je voorkomen.

Door goede voeding en regelmatig bewegen is de kans op diabetes type 2 met de helft terug te brengen, zo bleek vier jaar geleden uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar na het onderzoek blijkt nu dat de deelnemers nog steeds gezonder zijn dan mensen die niet aan het onderzoek deelnamen.

-Ook vier jaar na de beëindiging van het onderzoek zijn de deelnemers lichamelijk fitter en hebben ze bijna de helft minder kans op het krijgen van het metabool syndroom dan mensen die niet aan het onderzoek hebben deelgenomen. Bij dit syndroom heeft iemand drie van de vijf aandoeningen hoge bloeddruk, diabetes, hoog cholesterol, overgewicht en eiwit in de urine.

5 kilo maakt bij iedereen al een groot verschil op de kans om diabetes te ontwikkelen of niet.!!!

 -Het onderzoek toont aan dat de combinatie voedingsadviezen op maat en bewegen een belangrijke leefstijlinterventie is om diabetes type 2 te voorkomen. En daarmee heb je dus ook een aanzienlijk minder grote kans op ernstige complicaties van diabetes, zoals een hartinfarct en ander vaatproblemen.
5 kilo maakt bij iedereen al een groot verschil op de kans om diabetes te ontwikkelen of niet.!!!
Link diabetesfonds 

 

 

Koffie

Koffie op zich zal er niet voor zorgen dat je meer eet. Maar koffie is van oudsher vaak gelinkt aan een sociaal moment. Dit zorgt ervoor dat we vaak iets eten bij onze koffie. En dat zijn dan meestal zoete verwennerijen. Wil je voorkomen dat je daar zin in krijgt, dan kan je beter de koffie laten voor wat het is.
Koffie is ook een diureticum: het voert vocht af waardoor je vaker naar de wc gaat. Dit proces zorgt ervoor dat je water, magnesium, natrium, kalium en vitamine B1 verliest. Extra water drinken is daarom belangrijk. Dus je zou een kopje water moeten drinken voor elk kopje koffie...De Italianen, koffie drinkers bij uitstek, zetten niet voor niets een glaasje water naast de koffie...